środa, 8 stycznia 2020

Historia pewnej "kokoszki"

Niewątpliwie końcówka roku 2019 ptasio sprawiła mi wiele radości. O największej dowiedziałem się via email.
Śledzący mojego bloga zapewne pamiętają o tajemniczej "kokoszce", którą wraz z Kasią wypatrzyliśmy na Corvo 11.10.2017 roku ? Jeżeli nie, odsyłam do opisu jak to było, tutaj: 


https://stanislawczyz.blogspot.com/2017/10/corvo-udany-sezon-nr-4.html

W zasadzie sprawa można powiedzieć została zamknięta. Nam pozostał w pamięci ten piękny niebieski kolor piór podrywającego się do lotu ptaka skrzący się w promieniach słońca. W każdym bądź razie czy to była "nasza" kokoszka Gallinula chloropus czy też niedawno wyodrębniona jako gatunek, jej nearktyczna kuzynka, kokoszka mała Gallinula angulata nie zostało rozstrzygnięte, bo jedynie w obrębie tych dwóch gatunków toczyła się debata. 
W mojej relacji z czwartego sezonu na Corvo nie wspomniałem, że tajemnicza "kokoszka" jeszcze mignęła w rejonie młynów i Zdenkowi i Radkowi w następne dni. Ciekawe jest również i to, że Radek wysłał, na moją prośbę, zdjęcia "kokoszki" do PAC-a, ale spodziewanego rozstrzygnięcia nie było. 
Nikt z oglądających zdjęcia na gorąco, tam na Corvo, jak również i na moim blogu później (a czytało relację ponad 50 osób) specjalistów przecież 😉, nie pokusił się o zasianie ziarnka niepokoju, że może to było jeszcze coś innego ?
Minęły dwa lata. Sprawa odżyła w listopadzie 2019 roku. Peter Alfrey (odkrywca Corvo jako jesiennego raju dla ptasiarzy, będący w składzie portugalskiej Komisji Rzadkości) napisał do wszystkich Corvo Birdersów, aby wysyłać uzupełnienia do obserwacji stwierdzonych na wyspie gatunków w sezonie 2017. Napisałem i ja, bo o "kokoszce" nie było nic wspomniane w załączonym roboczym zestawieniu. Wysłałem też zdjęcia, te same oczywiście, które były już oglądane. Odpowiedź jaką otrzymałem ... powaliła mnie (a to nie jest takie proste 😉):

Hi Stanislaw and Katarzyna,

Thanks for the pictures- it's a Purple Gallinule by the looks of it and not a Moorhen. The plumage has a purple iridescence and the bill is relatively long and thick  with yellow tip and red base. A young bird can show a bi-coloured bill in October with purple plumage coming through.
I remember seeing pictures at the time but only one of the pics where it is looking away but the profile pic is pretty conclusive

Informacja pojawiła się błyskawicznie też na Tarsigerze: 


Tuesday December 31st 2019
Purple Gallinule, Porphyrio martinica
Corvo Azores
Very belated news; Purple Gallinule photographed new airstrip, Corvo 11th October 2017, 10th record for Azores
Sułtanka amerykańska Porphyrio martinica - 1-wsze stwierdzenie dla Corvo i 10-te dla Azorów wraz z mapką skąd ten osobnik mógł przybyć 

No i tak oto 1-wsza dla Corvo sułtanka amerykańska Porphyrio martinica stała się faktem już bezdyskusyjnym a my przeszliśmy do ptasiarskiej historii tej wyspy. Tak zupełnie niechcący 😉 . 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz